Ke zpoždění, zrušení nebo odklonu letu dochází poměrně často, a čím častěji létáte, tím větší je šance, že to postihne i vás. Když už jste na cestě domů, je to napůl špatné, ale co dělat, když kvůli zpožděnému letu nestihnete navazující let a vaše cestovní plány se pokazí?
Nejsme žádní veteráni, co se týče létání, ale létali jsme hodně. Létali jsme s nízkonákladovými leteckými společnostmi, výletními linkami, charterovými lety a na základě našich zkušeností můžeme napsat, že pokud jde o různá letecká dobrodružství, neexistuje žádné pravidlo. Ke zpožděním a odklonům dochází jak u nízkonákladových, tak u tradičních leteckých společností. Stávají se často a vyplatí se být na ně připraven.
Vždy můžeme zvolit preventivní přístup: koupit pouze kombinované letenky nebo si vzít velkou bezpečnostní rezervu pro případ zpoždění. V případě letenek s přestupem je to dopravce, kdo musí zajistit, abyste bezpečně dorazili do cílové destinace, takže vám v případě, že zmeškáte navazující let, zaručí místo v jiném letadle a v případě potřeby vás ubytuje v hotelu, poskytne vám jídlo, toaletní potřeby atd.
My jsme před několika lety využili připojištění ke kreditní kartě – za každý zpožděný let nebo zpoždění zavazadel o více než 3 až 4 hodiny jsme dostali peníze z pojištění. Věřte, že se nám několikrát stalo, že nám částky z pojištění pokryly letenky ;) A nemůžeme zastírat, že nám to poskytlo určitou útěchu, protože jsme věděli, že i kdyby se něco stalo, jsme chráněni a nevyjdeme z toho špatně. No, ale nic dobrého netrvá věčně a pojišťovna tuto nabídku stáhla (možná jsme toho využili až moc? :) ).
Nic dalšího pozoruhodného jsme nenašli, a tak jsme téma pojištění zpoždění vypustili s tím, že letecké společnosti přece musí v případě zpoždění letu vyplácet odškodné….. Kéž by byli tak ochotní!
Náš příběh
Mohli bychom popsat tucet příběhů o ztracených zavazadlech, zpožděných nebo odkloněných letech, ale jeden nám obzvlášť utkvěl v paměti.
Letěli jsme na Kanárské ostrovy a koupili jsme si samostatné letenky přes zprostředkovatele – letěli jsme z Varšavy na Fuerteventuru charterem a pak místní leteckou společností na Tenerife. Podle plánu jsme měli 5 (slovy: pět!) hodin na přestup, takže by se muselo stát opravdu něco špatného, abychom to nestihli….. Samozřejmě, jak už asi tušíte, v tomto letadle jsme to nestihli. A všechno to začalo ve Varšavě…
Odjezd jsme měli v 6 hodin ráno. Již na cestě do Varšavy kolem třetí hodiny ranní jsme si říkali, jestli okolní hustá mlha nepřipustí přistání letadel. Když jsme dorazili na letiště, mlha se stále držela, ale podle odletové tabule nebyly žádné problémy….. jenže do prvních odletů toho dne ještě chvíli zbývalo a personál letiště zřejmě čekal do poslední chvíle, až se počasí zlepší. Bohužel po krátké době se u každého dalšího letu na odletové tabuli změnil stav na „ZPOŽDĚNO“.
>> Doporučujeme také náš text Strach z létání – jak ho překonat? 7 tipů!
Nic pro nás… máme přece spoustu času a mlha nebude trvat celý den. Mlha může, ale nemusí zmizet, ale to neznamená, že na nás bude na letišti čekat připravené letadlo ;)
Když jsme o dvě hodiny později (kolem osmé hodiny ranní) uslyšeli hlášení, že další letadla jsou připravena k nástupu, netrpělivě jsme očekávali otevření naší brány. Bohužel se ukázalo, že naše letadlo ještě není ve Varšavě! Letadlo mělo přiletět z Vratislavi, kde vyčkalo, dokud se ve Varšavě nezlepší povětrnostní podmínky. Takže nás čekala další hodina zpoždění….
Spolucestující začali být nervózní, ale byli v trochu jiné situaci. Většina z nich měla zakoupenou dovolenou a cestovní kanceláře se postaraly o to, aby na ně autobusy na Fuerteventuře čekaly. O výměnu jsme se museli postarat sami na místě. Neztráceli jsme čas a zavolali jsme na infolinku zprostředkovatele nebo místní letecké společnosti, abychom zjistili, zda si můžeme let přebookovat na pozdější termín. Naštěstí se ukázalo, že nákupem u zprostředkovatele jsme měli zaručenou vyšší variantu letu s možností přestupu na jiný let bez příplatku. Jediným problémem bylo najít volná místa, ale to nám po telefonu nemohli zaručit. Trochu uklidněni, protože jsme se přece jen vyhnuli příplatkům, a trochu zarmouceni, protože jsme počítali s tím, že nás čeká i noc na letišti, pokud pro nás nebudou v letadle místa, jsme čekali na přílet letadla.
Letecká společnost nám mezitím dala sendviče, džusy, vodu. A teď, při zpětném pohledu, si říkáme, že jsme stejně byli v pohodlné situaci….. Letěli jsme bez dětí. Zaměstnat batolata na 4 nebo 5 hodin může být náročné. Od té doby, co jsme cestovali s dětmi, docházelo ke zpožděním nebo odklonům, ale zpravidla jsme byli neustále v pohybu, přespávali jsme v hotelu poblíž letiště, něco se dělo a cestující zde čekali na jakékoliv zprávy, jen s tím, co si vzali do příručního zavazadla.
Na konci dne, po pěti hodinách, jsme se konečně dozvěděli, že letadlo, které nás mělo odvézt na Kanárské ostrovy, přistálo ve Varšavě a my se můžeme okamžitě sbalit na palubu. Pro mnohé to byla úleva, protože tady pro ně začíná dovolená, a pro nás stres, zda stihneme poslední letadlo dne mezi ostrovy a zda pro nás budou místa (už jsme začali hledat možnosti trajektů ;) ).
Když jsme přistáli na zemi, začali jsme sprintovat sem k okénku Binter Air, aby nás posadili do jakéhokoli letadla na Tenerife. Ukázalo se, že v posledním letadle toho dne budou volná místa! Měli jsme obrovskou radost!
A možná to nebylo nejsenzačnější zpoždění letadla v naší cestovatelské historii, navíc to dopadlo docela dobře, ale v té době jsme měli velký strach a obavy, že budeme muset kombinovat a čelit dalším nákladům. Ve skutečnosti to byla první taková dobrodružství, při kterých byl zbytek cesty ohrožen. Pojištění nám dávalo klid, protože jsme věděli, že pokud se něco stane, budeme mít pokryty náklady na přebookování, ale na této cestě jsme již pojištění neměli.
Náhrada za zpožděný let
Po návratu domů jsme se rozhodli, že se pokusíme vybojovat odškodnění za tento let. Věděli jsme, že to kvůli počasí nemusíme stihnout, ale přesto, kdyby letadlo bylo ve Varšavě od rána, odletěli bychom s maximálně dvouhodinovým zpožděním.
Zároveň se ukázalo, že náš kolega byl v podobné situaci o měsíc dříve, jenže jeho zpožděný let byl zpáteční a příčinou byla technická závada. Vyrazil za námi, radil se s moudrými hlavami, spotřebitelským ombudsmanem, a když po n-té dostal zamítavé rozhodnutí, obrátil se na společnost specializující se na odškodnění za zpožděný let.
>> Přečtěte si také Jak spát v letadle? Našich 7 tipů :)
Pohybovali jsme se po stejné cestě. Nejprve e-mail, pak dopis, jedna, dvě, tři…. Pokaždé bylo rozhodnutí zamítnuto s odůvodněním na povětrnostní podmínky. Nechali jsme to být. Ztráceli jsme čas psaním dopisů a jejich odesíláním, záležitost se táhla asi 6 měsíců a nakonec zůstala jejich rozhodnutí bez odpovědi.
A kolega v té době dostal odškodnění! A dobře, situace byla jiná, ale při pohledu na to, jak rychle se případ vyvíjel od doby, kdy ho „prodal“ odborníkům, jsme litovali, že jsme to neudělali také tak.
Protože v našem případě by možná nic nevyšlo, ale buď by byla situace jasná od začátku, nebo by všechny papíry a formality vyřídil někdo za nás.
V dnešní době neuplyne týden, aby se nás někdo nezeptal na cestovní pojištění, zejména pro případ zpoždění letu nebo ztráty zavazadel. Stále častěji se také setkáváme s dotazy, zda bychom pomohli něco vyhrát s leteckou společností nebo zda bychom mohli doporučit někoho, kdo by to udělal. My v této věci věříme odborníkům a určitě bychom to při příští takové situaci okamžitě nahlásili firmě, která ví, jak postupovat.
Zpožděný nebo zrušený let znamená povinnost odškodnit cestující. Pokud hledáte společnost, která vám s tím pomůže, podívejte se na webové stránky DelayFix. Stačí vyplnit formulář žádosti, který najdete zde, a tým zkušených právníků společnosti DelayFix za vás vybojuje odškodnění od letecké společnosti.
Kromě toho vás zveme k účasti v soutěži, kterou pořádá společnost DelayFix. Chcete-li se soutěže zúčastnit, stačí vyplnit formulář na adrese https://utknieci.delayfix.com/ a odpovědět na soutěžní otázku: Co byste dělali při čekání na zpožděný let? Autoři pěti nejkreativnějších odpovědí budou odměněni fotoaparáty INSTAX! Hodně štěstí!
Příspěvek byl vytvořen ve spolupráci se společností DelayFix.